1. Hjem
  2. Aktuelt
  3. En av Europas vakreste bilturer med Kia EV6 GT

En av Europas vakreste bilturer med Kia EV6 GT

Blant de mest bilinteresserte går det gjetord om en helt unik fjellrute, en rute som ikke kan sammenliknes med noe annet i hele Europa. I de sveitsiske alpene befinner de seg, Furkapass, Sustenpass og Grimselpass, tre sagnomsuste fjellpass som ligger som perler på en snor. Med en nylansert elektrisk EV6 GT facelift, dro vi for å sette bilen på prøve og samtidig få oppleve en av verdens mest spektakulære bilturer.  

De tre store

Populariteten til de tre fjellpassene har steget de senere årene. Og det er absolutt ikke uten grunn. Smale alpeveier omgitt av vakre og majestetiske fjellandskap, en uendelig rekke med skarpe hårnålsvinger og lange, rette strekker tilrettelagt for akselerasjon og fartsfølelse. Dette er bilentusiastenes ubestridte lekegrind, et sted hvor de kan sette de sportslige egenskapene til bilene sine på prøve - i enormt spektakulære omgivelser.   

EV6 GT – en fartsmaskin skreddersydd for langtur

Det vekkes noen sterke følelser i oss mennesker, når vi kan snirkle i et rolig tempo blant ruvende fjell, gli sømløst langs langstrakte glitrende fjorder, eller utforske små tettbebygde landsbyområder som strutter av sjel. For bilturer handler jo nettopp i stor grad om det å kunne utforske ukjent terreng i et rolig tempo, og samtidig skape et minnerikt eventyr på fire hjul – Hvor veien til destinasjonen er en stor del av selve målet.  
Med den nylanserte fartsmaskinen Kia EV6 GT friskt i minnet, ble det raskt åpenbart for oss. Kia EV6 GT er en sportslig Grand Tourer, laget for både fart og langturer. Utstyrt med et sportslig chassis, 650 hestekrefter, F1 giring på rattet, turteller og attpåtil mulighet for å konfigurere bilens sportslige kjøreegenskaper – de sveitsiske alpepassene var det perfekte stedet, hvor bilen kunne settes på prøve og få slippe løs alle kreftene i sitt rette element.  
Se video fra den spektakulære turen og bli bedre kjent med EV6 GT.

Fra Oslofjord til sveitsisk jord

For å kunne oppleve denne høyst legendariske kjøreturen, måtte ferden gå frem til den lille fjellandsbyen Andermatt i Sveits – som er selve inngangsporten og startpunktet for bileventyret. Det er nok ikke til å komme bort ifra, reiseveien fra Norge til Andermatt er absolutt ikke av det korteste slaget og vi belaget oss på en tur som måtte gå over flere dager.
Men, et viktig formål med denne turen, var jo å oppnå mest mulig tid bak rattet, samt teste bilens sportslige egenskaper og komforten den tilbyr på langtur. Vi valgte derfor å ta fergen til Tyskland på turen til Sveits for raskest mulig fremdrift og deretter kjøre hele strekket hjem til Norge – to av de ulike reisealternativene man har til rådighet for å nå frem til Andermatt. 

Tre alternativer til ruter fra Norge til Sveits

  • Ferge til Tyskland (Kiel) eller Danmark (København): Dette er alternativet som gir raskest fremdrift, i tillegg kan man nyte en bedre middag ombord og samtidig lade opp batteriene med en god natt søvn for neste dags kjøretur. 
  • Kjøre hele ruten gjennom en rekke land: Å kjøre hele distansen via flere land, er den lengste og mest tidkrevende ruten - men som åpenbart er den mest opplevelsesrike. Strekningen er på hele ca 2026 km (Målt fra Oslo) og går via Sverige, Danmark, Tyskland og Sveits . Her har man mulighet til eksempelvis å overnatte i København, Hamburg og Frankfurt. Med disse overnattingene vil man få et gjennomsnitt på 6-7 timer på veien per dag, inklusive ladestopp. I følge vår erfaring en fornuftig disponert rute med tanke på kjøretid.  
  •  Fly direkte til Zurich: Dersom man kun har et ønske om å kjøre fjellpassene, uten å begi seg ut på langtur som går over flere dager, er å ta direktefly til Zürich det mest tidseffektive alternativet. Her kan man leie seg en bil på flyplassen og kjøre direkte til Andermatt – en kort veistrekning på kun knappe 110km.  

Cruisekontroll over Skagerak

Turen startet derfor med en bedagelig reise over Skagerak, hvor Kiel-fergen fraktet oss hele sjøveien over til Tyskland. Dette alternativet la til rette for en rolig og avslappende oppstart av turen. Vel fremme i havnebyen Kiel, viste avstanden i Google Maps 1061 km fra Kiel til Andermatt. Foran oss ventet en kjøredistanse på hele 11 timer, uten iberegnet ladestopp. Vi sto derfor ovenfor to valgmuligheter. Var vi kapable til å fullføre hele distansen med relativt rask fremdrift via Autobahn? Eller måtte vi korte ned distansen ved å legge inn et stopp med hotellovernatting underveis. Etter 8 lange timer på en overraskende saktegående motorvei (grunnet tysk ferietrafikk), ble det besluttet å ta en pust i bakken ca midtveis i løypen. Det ble innlosjert på et hotell midt i Frankfurt sentrum, noe som viste seg å være det riktige valget. 

Autonom på Autobanen

Tyskland er kjent for å vær et paradis for bilkjøring. Med en fartsgrense som man definerer selv, oppstår det en følelse av frihet som er vanskelig å finne andre steder. I Kia EV6 GT merket vi fort at dette er en bil bygget for mer enn bare å cruise på landeveien. Dette er en elbil som kan konkurrere med sportsbiler i millionklassen. For bilen går raskt, veldig raskt. På vei mot den Sveitsiske grensen, ble den delvis autonome kjøringen til EV6 GT også satt på prøve. Ved å aktivere både cruisekontroll, ratt og lane-assist, sørget bilen for å kjøre deler av strekningen - helt på egenhånd.
Kia har nemlig kommet langt med utviklingen av dette systemet og det fungerte utrolig godt - Noe som definitivt tilførte en ekstra dimensjon av komfort under store deler av kjøreturen. Hele veien igjennom Tyskland fantes det et stort utvalg av ladere langs hele Autobahn. Dette medførte at ladingen føltes som en naturlig del av reisen, og føltes absolutt ikke som et hinder som sakket ned tempoet underveis.
På veien mot de Sveitsiske alper, ble vi minnet på å kjøpe vignett av en hyggelig ansatt på en bensinstasjon før man passerer grensen. Å glemme denne er og forblir en dyr affære. Går det rett i glemmeboken, vil man motta en faktura for ubetalt vignett på nærmere 3000 kroner i posten. (Vignetten måtte festes godt synlig i toppen av frontruten) 

Andermatt - Alpeidyll og paradiset for bilentusiaster

Etter milevis med godt driv i kombinasjon med tung gass på tyske motorveier, ble motorveiens monotoni erstattet av fjell, daler og svinger som lokket oss til å senke tempoet. Vi ankommer så Andermatt, lokalisert på 1400 m.o.h omgitt av dramatiske fjelltopper. Den lille fjelllandsbyen er i dag et luksuriøst fristed for både friluftsentusiaster, spreke syklister og skiglade vinterturister. Men for bilentusiaster er Andermatt først og fremst et startpunkt – for herfra leder veien direkte opp til de tre nevnte fjellpassene, som ligger på rekke og rad innover fjellheimen.  

Furkapass

Dette er et av de mest kjente passene på ruten, og mye av grunnen til det er at det ble benyttet som kulisse i James Bond filmen Goldfinger. Med Sean Connery bak rattet, kan man se skuespilleren utføre halsbrekkende bilscener gjennom det svingete og ville alpelandskapet.  
Etter en lynrask hotellfrokost, en stor dose entusiasme og spenning i kroppen, begynte vi oppstigningen. Fra hotellet tok det ikke lang tid før veien begynte å slynge seg opp fjellsidene opp til Furkapasset, som ligger 2429 m.o.v. Med sine dramatiske hårnålssvinger, storslåtte utsiktspunkter og historiske sus, befant vi oss plutselig midt i selve hjertet av de sveitsiske Alpene. Det føltes nærmest som å kjøre gjennom et levende postkort, for rundt hver eneste sving vi forserte åpenbarte det seg enda mer spektakulær natur.    
  
På denne turen åpenbarer flere høydepunkter seg på rekke og rad: En magisk utsikt over dalen som Andermatt er lokalisert i, isbreen Rhonegletscher, storslåtte fjell tett inntil veien og viktigst av alt - det meste kjente landemerket Hotell Belvedere. Hotell Belvedere er et ikonisk hotell (sist åpent i 2018), som ligger plassert midt i svingen på vei ned mot Grimselpasset. Ved siden av hotellet finner du også en parkeringsplass med cafeer, hvor man kan ta seg tid til å nyte den flotte utsikten før veien går videre. Ettersom at svingene opp igjennom passet er svært krappe og veiene smale, er det å være årvåken bak rattet svært viktig. Her kommer det nemlig møtende sportsbiler i lynets hastighet rundt svingene, i tillegg til spreke syklister som renner nedover de bratte bakkene med livet som innsats.  
Hidden gem: I bunnen av Furkapass finner du en svært sjarmerende liten cafe kalt Goms Truck lounge. Spisestedet har både et stort uteområde møblert med gamle gondolheiser som sittegrupper, en utrolig god blåbærkake og tradisjonelle sveitsiske pølser på menyen. Virkelig verdt et besøk om man trenger et lite avbrekk underveis. 

Grimselpass: Imponerende byggverk møter rå natur

Veien gikk så videre opp til Grimselpasset (2165 moh.). Dette er en rute som tilbyr et møte med det aller ypperste innen ingeniørkunst, rå natur og klassisk sveitsisk sjarmerende arkitektur. Etter en rimelig kort oppkjøring i fjellsidene åpenbarer de seg: En kraftverksdemning som er idyllisk plassert mellom høyreiste fjell, en langstrakt blågrønn smeltevannssjø (Grimsel-dammen) og mektige granittfjell på alle kanter. På toppen finner du også Totensee, eller "Dødsjøen". Navnet på denne sjøen stammer fra de intense kampene som utspilte seg under Napoleonskrigene – et perfekt sted for en stopp før veien gikk videre til Sustenpass.
Stående midt på demningen, er det som å befinne seg midt i en filmkulisse hentet direkte fra en hvilken som helst Star Wars eller science fiction klassiker. Du får rett og slett en følelse av å stå midt i verden preget av kontraster – der menneskeskapte konstruksjoner lever side om side med et rått, urørt alpelandskap. Dette er et ekstremt majestetisk skue som fester seg direkte på netthinnen.  

Sustenpass - Le grand (tour) finale

Ca 30 minutters kjøring fra Grimselpass, avsluttet turen med fjellpasset Sustenpass (2 224 moh.). Dette er ofte omtalt som et av de vakreste fjellpassene i Sveits, og det er en god grunn til det. Her åpenbarer det seg panoramavinduer i fjellet, fossefall som kaster seg ned i dalsidene, vakre historiske stenbroer og isbreer som brer seg som hvite tepper i fjellsidene. I tillegg til de ekstremt vakre omgivelsene, er veiene skreddersydd for å utnytte bilens sportslige egenskaper. Med sine lange strekker og slake lange hårnålssvinger, inviterer veiene til aktiv og underholdende kjøring. Sustenpass er defintivt det passet hvor man nyter tiden bak rattet aller mest og hvor man oppnår den aller største kjøregleden. Med mindre trafikkerte veier og optimale solforhold, så måtte vi rett og slett motarbeide lysten til å risikere at det viste null km på batterimåleren - for trangen til å kjøre passet opptil flere ganger var sterk.
 
Når man beveger seg igjennom et så fantastisk landskap i perfekte værforhold, ble det lagt inn flere stopp underveis på flere utsiktspunkter. Her ble vi stående å ta innover de vakre omgivelsene, lytte til lyden av fossefall, fuglekvitter - og rett og slett bare nyte øyeblikket.  

Et minneverdig bileventyr med en verdig Grand Tourer

Som nordmenn er vi nokså bortskjemte når det kommer til det å være omgitt av utrolig flott natur. Men det er ingen tvil om at de sveitsiske alper er noe helt spesielt og dermed inntok en spesiell plass i hjertene våre. Med et fulladet batteri og en bil med en rekkevidde tilsvarende 450km, ble alle tre fjellpassene forsert tur-retur i løpet 4 timer. Tiden inkluderer også små spisepauser på små, hyggelige cafeer langs veien (les: med svært høye priser på cafeer, matpakke er anbefalt om man er på mindre raust budsjett).  Å kjøre elbil gjennom Europa, er nok noe en del fortsatt kan være skeptiske til. Etter vår reise fra Norge til Sveits, ble også erfaringen vår at det å kjøre el-bil er helt uproblematisk. Hovedgrunnen til dette, er at det finnes enormt med ladepunkter langs Autobahn og at ladestoppene ble helt naturlige avbrekk underveis. 
Det er ikke til å komme bort i fra, EV6 GT bidro sterkt til å gjøre denne turen til en ekstra begivenhetsrik opplevelse. Med en enorm kjørekomfort, elektronisk slippdifferensial og sitt svært sportslige understell - så innfridde den alle de forventningene og enda mere til. EV6 GT håndterte rett og slett begge rollene med glans, både som en rendyrket sportsbil som er raskere enn de fleste, i tillegg til å være en svært komfortabel bil å kjøre på de lengre turene. Dette er en ekte GT-bil som virkelig lever opp til navnet.
Med de fremviste bildene og videoklippene som virkelig taler for seg, er det vel ikke annet å gjøre enn å komme med en sterk anbefaling om å dra på dette magiske elbileventyret. Fjellpassene er åpne helt fra juni til oktober, så det er også fullt mulig å dra på senhøsten - dersom man ønsker seg mindre trafikkerte veier.  

Ønsker du å gjennomføre denne turen?

 

 Praktiske tips og fakta for tur-retur Sveits

  1. Det finnes per nå ca 1 million tilgjengelige ladere i hele Europa, dette gjør bilferie med el-bil langt enklere enn man skulle tro. På Autobahn er utvalget av ladestasjoner stort (Omtrent hver 100 km), disse finnes rett ved siden av hovedveien eller kun korte avstikkerveier unna. Dersom du er eier av en ny elektrisk Kia, er vår anbefaling å benytte Kia appen. I denne kan man både planlegge laderuter og også lett finne frem til hurtigladerne underveis på turen. Det viktigste er at man kan starte laderne direkte i appen, dette er viktig ettersom at flere ladere ikke tar kredittkort og at noen ladestasjoner er tilknyttet apper som ikke er tilgjengelig for Norske brukere. Og har man opprettet en egen Kia charge konto, samles alle ladingene på en faktura som kun betales en gang i måneden. (PS! LAding kan være noe dyrere enn hjemme). 
 
  1. Hold en jevn hastighet ved å benytte cruisekontrollen (maks hastighet 120 km på Autobahn), dette vil sørge for en komfortabel kjøretur og at rekkevidden holder seg lenger – og man unngår derfor å måtte gjennomføre flere ladestopp enn nødvendig. Dersom du ikke har kjørt Autobahn tidligere, vær også forberedt på at biler kommer raskt ettersom at det er fri fartsgrense. Å ligge på cruisekontrollen i filen helt til høyre er derfor anbefalt.   
 
  1. I Sveits og Østerrike er man pliktig til å kjøpe en vignett, dette er et klistremerke som må kjøpes på bensinstasjon i Tyskland før du passerer grensen over til Sveits. NB! Husk å feste vignetten godt synlig i toppen av frontruten 
 
  1. Det finnes en generelt god dekning av ladere i Andermatt, med ca 35 tilgjengelige ladepunkter totalt. For en enda mer komfortabel ladeopplevelse, tilbyr Radisson Blu hotellet i Andermatt både et stort garasjeanlegg og egne ladestasjoner - til prisen av ca 3000 kroner per natt.