Test av Kia EV3 på norsk vinterføre
For mange potensielle kjøpere av elbil, er rekkevidden på vinterstid en svært avgjørende faktor for å ta steget til en helelektrisk bil. Med høy score i NAF sin rekkeviddetest og avansert Snowmode-funksjon - gjør Kia EV3 overgangen til å ha elektrisk bil i Norge på vinteren langt smidigere!
Testkjøring med Snowmode i Hemsedal
For å teste EV3 under realistiske og utfordrende vinterforhold, tok vår Kia-ansatt Oda Helene Rotevatn, en kommende EV3-eier, bilen ut på snødekte veier i Hemsedal. Her satte hun bilen på prøve i både bratte bakker og på utfordrende snøføre i fjellene i Hemsedal.
Til tross for at modellen kun leveres med forhjulsdrift (utgave med firhjulsdrift er forventet i løpet av 2025/2026), utmerket den seg spesielt med sin avanserte Snowmode-funksjon. Teknologien bak snowmode sørger for å optimalisere grepet og stabiliteten på snø og is, noe som blant annet resulterer i at bilen ikke spinner når man setter i gang.
- Jeg får litt følelsen av å kjøre en bil med firehjulsdrift. Snowmode og forhjulstrekk fungerer helt utmerket, sier Oda.
- Det som imponerer meg aller mest med denne bilen er hvor romslig bilen er innvendig, dette til tross for at bilen er veldig kompakt og smidig, forteller hun.
Kia EV3 har også blitt testet av en mengde biljournalister de siste månedene. I bilmagasinet Motor og Elbilforeningen, viste de stor begeistring over bilens kjøreegenskaper på norske vinterveier.
Kia EV3 har også blitt testet av en mengde biljournalister de siste månedene. I bilmagasinet Motor og Elbilforeningen, viste de stor begeistring over bilens kjøreegenskaper på norske vinterveier.
- "I EV3 føles alt balansert og sivilisert. Det skal mye mer krefter til før forhjulene glipper. Heller ikke på normale vinterveier møtte vi utfordringer - Magasinet motor"
- "Det har vært all slags vær under testperioden, og bilen føles trygg, stabil og avslappende å kjøre, også på dårlig brøytede veier - Elbilforheningen"
NAF rekkeviddetest - Kia EV3 i toppsjiktet for elbiler på vinterføre
I januar 2025 gjennomførte NAF sin årlige rekkeviddetest, hvor de satte Kia EV3 Long range utgaven på prøve.
I rekkeviddetesten utmerket den seg som en av de aller beste elbilene på norske vinterveier, ved å ha minimal reduksjon i rekkevidden under lave temperaturer. Basert på måling med GPS, gikk bilen gikk hele 504km før batteriindikatoren viste null kilometer tilgjengelig.
Snittforbruket viste seg å være på kun 14,6 kWh per 100 km, så her beviste den høy grad av energieffektivitet. Dette førte til at den kan skilte med en topplassering blant elbilene som ble satt på prøve i NAF sin store rekkeviddetest, noe Oda også fikk med seg.
- En så lang rekkevidde betyr at jeg kan kjøre frem og tilbake fra Oslo til Hemsedal, og i tillegg ha ekstra strøm til overs, sier Oda begeistret!
I rekkeviddetesten utmerket den seg som en av de aller beste elbilene på norske vinterveier, ved å ha minimal reduksjon i rekkevidden under lave temperaturer. Basert på måling med GPS, gikk bilen gikk hele 504km før batteriindikatoren viste null kilometer tilgjengelig.
Snittforbruket viste seg å være på kun 14,6 kWh per 100 km, så her beviste den høy grad av energieffektivitet. Dette førte til at den kan skilte med en topplassering blant elbilene som ble satt på prøve i NAF sin store rekkeviddetest, noe Oda også fikk med seg.
- En så lang rekkevidde betyr at jeg kan kjøre frem og tilbake fra Oslo til Hemsedal, og i tillegg ha ekstra strøm til overs, sier Oda begeistret!
I tillegg til den imponerende kjørelengden under kalde forhold, ladet også EV3 fra 10 til 80 prosent på kun 30 minutter og 47 sekunder, med maksimal ladeeffekt på 128 kW). Det at den lader såpass raskt er definitivt en viktig faktor for mange, spesielt nå på vinterhalvåret.
Se bilen og les mer om høydepunktene til Kia EV3
EV3 - Trafikksikker teknologi for tryggere ferdsel
I tillegg til den romslige plassen innvendig, er EV3 fullspekket med moderne, avansert teknologi. Teknologien tilrettelegger både for en sikrere ferdsel i trafikken - og en mer behagelig kjøreopplevelse for både sjåfører og passasjerer.
(NB! Oppgitt utstyr er noe ulikt basert på de ulike utstyrsnivåene Active, Exclusive, Exclusive+ og GT Line)
(NB! Oppgitt utstyr er noe ulikt basert på de ulike utstyrsnivåene Active, Exclusive, Exclusive+ og GT Line)
- Blindsoneassistent - Kameravisning og varsling av kjøretøyer i blindsonen, samt overstyring av sjåførens sporvalg ved potensiell menneskelig svikt
- Forward Collision Avoidance Assist: Automatisk nødbremsesystem som bruker radar, kamera og bremser for å forhindre kollisjoner med andre kjøretøy, fotgjengere og syklister, samt ved venstresving i kryss
- Smart cruisekontroll sørger for at bilen holder jevn avstand til biler foran
- Head-Up Display som projiserer viktig kjøreinformasjon direkte på bilens frontrute (bl.a hastighet og fartsgrense)
- Elektronisk stabilitetskontroll (ESC): Bidrar til å opprettholde kjøretøyets stabilitet under ulike kjøreforhold
- Bakkestartassistent (HAC): Forhindrer at bilen ruller bakover ved start i bakker
Se tekniske løsninger for multimedia/komfort spesifikasjoner nedenfor: