EV9 som varebil med 4x4
Kia EV9 er en stor SUV som har fått mye oppmerksomhet som personbil, og nå får du den endelig som el varebil 4x4 eller bakhjulstrekk, med to seter og grønne skilter. Med inntil 563 km rekkevidde er dette vår elektriske varebil med lengst rekkevidde.
De aller fleste selskaper og offentlige organisasjoner ønsker å delta i det grønne bilskiftet, og mange steder stilles det også krav til at man bidrar med sitt. Det begrensede utvalget av elektriske varebiler har likevel gjort denne transformasjonen vanskelig for mange, men med lanseringen av Kia EV9 som varebil blir dette nå langt enklere.
Psst: Visste du at VG trillet terningkast 6 og at og at EV9 ble kåret til World Car of the Year?
Psst: Visste du at VG trillet terningkast 6 og at og at EV9 ble kåret til World Car of the Year?
En ekte SUV med skikkelig størrelse
Med EV9 firehjulstrekk får du 2500kg hengervekt, god bakkeklaring, rask lading og over 500 kilometers rekkevidde. På 15 minutter får du under ideelle forhold fylt på 249 kilometer rekkevidde på varebilen din.
Alle versjoner av EV9 som er tilgjengelig kan bygges om. Også den rimeligere versjonen med bakhjulstrekk hvor plassen og bakkeklaringen er den samme.
- Det er mange som ikke trenger eller ønsker å kjøre rundt i det vi ofte omtaler som en kassebil. Nå får de en elektrisk mulighet. En skikkelig kul SUV med skikkelig størrelse på. Vi har testet den ut på en rekke varebilbrukere allerede og de sier to ting: Dette er tøft, og her sitter man faktisk ganske godt.
Alle versjoner av EV9 som er tilgjengelig kan bygges om. Også den rimeligere versjonen med bakhjulstrekk hvor plassen og bakkeklaringen er den samme.
- Det er mange som ikke trenger eller ønsker å kjøre rundt i det vi ofte omtaler som en kassebil. Nå får de en elektrisk mulighet. En skikkelig kul SUV med skikkelig størrelse på. Vi har testet den ut på en rekke varebilbrukere allerede og de sier to ting: Dette er tøft, og her sitter man faktisk ganske godt.
Det sier kommunikasjonssjef for Kia Bil i Norge, Christian Lagaard.
- Det må være lov å si at det er kult å kjøre en varebil som ser litt feit ut, som går bra og samtidig bidrar til mindre utslipp langs veien eller på byggeplassen, mener Lagaard.
- Det må være lov å si at det er kult å kjøre en varebil som ser litt feit ut, som går bra og samtidig bidrar til mindre utslipp langs veien eller på byggeplassen, mener Lagaard.
Mye utstyr
Noe av det varebilbrukerne som har fått teste bilen til nå har satt pris på er skuffer i gulvet som en del av standardutstyret. I tillegg har mange trukket frem elektrisk justering av rattet på GT-Line versjonen og ikke minst at alle versjoner har elektriske seter som gjør at du kan justere inn sitteplassen slik det passer deg på en enkel måte.
- De vi har vist bilen til sier det er bra det kommer en slik type helelektrisk SUV som varebil på markedet. Så langt er vi jo alene om dette i Norge. Dette kan fort bli en viktig bil i porteføljen til Bertel O. Steen som fra før er sterke på varebil, mener Lagaard.
- At både varme og kjøling av rørleggersprekken er standard på alle versjoner er også noe vi har fått tommelen opp for, ler Lagaard.
- De vi har vist bilen til sier det er bra det kommer en slik type helelektrisk SUV som varebil på markedet. Så langt er vi jo alene om dette i Norge. Dette kan fort bli en viktig bil i porteføljen til Bertel O. Steen som fra før er sterke på varebil, mener Lagaard.
- At både varme og kjøling av rørleggersprekken er standard på alle versjoner er også noe vi har fått tommelen opp for, ler Lagaard.
Flere fordeler
Det er mange fordeler med å kjøre elektrisk. Lave driftskostnader spesielt om man lader på vegglader, og lave servicekostnader er to av dem. Dessuten er det avgjørende for å få ned klimaavtrykket til bedriften. Sistnevnte er noe mange vi reagere positivt på. Bedre tilgang på plasser og rimeligere parkering i en del byer er også et pluss.
Noe annet som også er viktig når man som næringsdrivende skal gå over på elektrisk er at bilen har rask lading og skikkelig rekkevidde. Kia EV9 har begge deler, og er dessuten vår elektriske varebil med lengst rekkevidde. Sommer som vinter. Tapt tid er tapte penger.
- Vi ser eksempler på at EV9 ved normal kjøring om vinteren går over 400 kilometer, og vi ser at den lader fra 10-80% på noe over 24-26 minutter. Begge deler ble bekreftet i NAFs vintertest. For en næringsdrivende er hver time på ladestasjonen tapt inntjening. Om vi tenker oss et normalt kjøremønster og sammenligner med en del av konkurrentene våre ser vi at man fort kan spare et par timer i måneden på å lade en Kia EV9. Det er også noe å ta med i regnestykket, mener kommunikasjonssjefen.
Sammenlignet med flere av de fossildrevne konkurrentene i samme klasse er EV9 bedre utstyrt.
Noe annet som også er viktig når man som næringsdrivende skal gå over på elektrisk er at bilen har rask lading og skikkelig rekkevidde. Kia EV9 har begge deler, og er dessuten vår elektriske varebil med lengst rekkevidde. Sommer som vinter. Tapt tid er tapte penger.
- Vi ser eksempler på at EV9 ved normal kjøring om vinteren går over 400 kilometer, og vi ser at den lader fra 10-80% på noe over 24-26 minutter. Begge deler ble bekreftet i NAFs vintertest. For en næringsdrivende er hver time på ladestasjonen tapt inntjening. Om vi tenker oss et normalt kjøremønster og sammenligner med en del av konkurrentene våre ser vi at man fort kan spare et par timer i måneden på å lade en Kia EV9. Det er også noe å ta med i regnestykket, mener kommunikasjonssjefen.
Sammenlignet med flere av de fossildrevne konkurrentene i samme klasse er EV9 bedre utstyrt.
Romslig og først i verden
Kia Bil Norge er først i verden med å bygge om en EV9 til varebil med to seter. Dette har de greid uten å skjære i tak eller annet interiør. Det er heller ikke nødvendig med utvendige endringer av bilen.
- Dette er en klar fordel. Da kan man bare sette inn setene igjen når bilen en gang er ferdig med sitt liv som varebil. Så har du igjen en familie- SUV med seks eller syv seter, sier Lagaard.
- Ved hjelp av V2L teknologi kan bilen også brukes som en rullende powerbank. Du kan koble alt fra stikksag til høytrykkspyler og lamper til en EV9 med en vanlig kontakt. Bilen leverer hele 3600 watt ut av ladeluken med V2L koblingen på plass. Dette kan være svært praktisk, om ikke annet for å fyre opp en elektrisk grill på byggeplassen i lunsjen en deilig sommerdag, smiler kommunikasjonssjefen.
Lengden på varerommet er 207 cm og åpningen er 73 cm høy. Som standard leveres bilen med ett gulv med to innebyggede skuffer. Men, bilen kan også leveres med dobbelt gulv og fire skuffer. Da blir også gulvet helt flatt innover i lasterommet. Bilens lengde er over fem meter og bakkeklaringen er nærmere 18 centimeter. WLTP rekkevidde er på inntil 563 kilometer som RWD og 512 kilometer som AWD. Dette gjør den til el- varebilen med lengst rekkevidde.
- Dette er en klar fordel. Da kan man bare sette inn setene igjen når bilen en gang er ferdig med sitt liv som varebil. Så har du igjen en familie- SUV med seks eller syv seter, sier Lagaard.
- Ved hjelp av V2L teknologi kan bilen også brukes som en rullende powerbank. Du kan koble alt fra stikksag til høytrykkspyler og lamper til en EV9 med en vanlig kontakt. Bilen leverer hele 3600 watt ut av ladeluken med V2L koblingen på plass. Dette kan være svært praktisk, om ikke annet for å fyre opp en elektrisk grill på byggeplassen i lunsjen en deilig sommerdag, smiler kommunikasjonssjefen.
Lengden på varerommet er 207 cm og åpningen er 73 cm høy. Som standard leveres bilen med ett gulv med to innebyggede skuffer. Men, bilen kan også leveres med dobbelt gulv og fire skuffer. Da blir også gulvet helt flatt innover i lasterommet. Bilens lengde er over fem meter og bakkeklaringen er nærmere 18 centimeter. WLTP rekkevidde er på inntil 563 kilometer som RWD og 512 kilometer som AWD. Dette gjør den til el- varebilen med lengst rekkevidde.
Bilen beholder også sin opprinnelige garanti på hele 7 år.